AccorHotels heeft interesse in het verkrijgen van een minderheidsbelang in luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Dat bevestigde de Franse hotelgroep na berichtgeving in Les Echos.

Volgens de zakenkrant kijkt AccorHotels specifiek naar de deelneming van de Franse staat. Die heeft momenteel nog ruim 14 procent van de aandelen Air France-KLM in handen.

AccorHotels zei in een verklaring de afgelopen jaren al vaker te hebben gesproken met het luchtvaartconcern, om bijvoorbeeld gezamenlijk digitale- en loyaliteitsplatformen te ontwikkelen.

Een en ander bevindt zich nog in een vroeg stadium en er is dan ook geen enkele zekerheid dat de onderneming uiteindelijk een belang in Air France-KLM, of een andere deal, zal krijgen, aldus een verklaring. Over de deelneming van de Franse overheid in Air France-KLM ging AccorHotels niet in.

Analist: belang Accor in Air France-KLM ‘niet logisch’

Voor AccorHotels is het geen rationele stap om een belang te nemen in Air France-KLM, stellen analisten van Kepler Cheuvreux in een reactie. Voor het behalen van kostenvoordelen uit een samenwerking is een aandelenaankoop ook niet nodig, zo menen ze.

Volgens de marktvorsers zou het risico voor Accor toenemen als het de 14 procent in de luchtvaartcombinatie die nu nog in handen is van de Franse staat over zou nemen.

Het aandeel Air France-KLM stond maandagochtend ruim 5,2 procent hoger op 7,34 euro. Het aandeel AccorHotels daalde in Parijs juist 2,2 procent.

De beurskoers van Air France-KLM is de afgelopen maanden fors gedaald, vanwege een escalerend conflict tussen Franse vakbonden en de directie van Air France. De topman van moederbedrijf Air France-KLM stapte als gevolg hiervan op.

(klik voor uitvergroting)

KLM Air france, beurskoers, accorhotels

De Franse minister van Economische Zaken Bruno Le Maire dreigde afgelopen maand dat de Franse staat niet zal ingrijpen als de maatschappij failliet zou gaan.

Door de crisis bij Air France gingen er geluiden op om KLM los te weken van Air France. Oud-bestuurders van de maatschappij vóór de fusie vinden dat geen goed idee. Het gaat juist goed met KLM omdat het met Air France zaken samen oplost, zeiden ze tegen het Financieele Dagblad.

Air France-KLM op de beurs fors kleiner dan Europese concurrenten

Op de beurs is Air France-KLM ongeveer vier keer zo klein als de Duitse concurrent Lufthansa: ruim 3 miljard euro versus ongeveer 12 miljard euro. Ook easyJet is groter dan de Frans-Nederlandse combinatie, met een beurswaarde van zo’n 8 miljard euro.

Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij op de beurs is Ryanair, met een waarde van ongeveer 18 miljard euro. De Ierse prijsvechter vervoerde jarenlang ook de meeste passagiers van alle Europese carriers, maar Lufthansa leidt nu de dans.

Het Duitse concern (waar ook Swiss, Austrian en Brussels Airlines onderdeel van uitmaken) verwelkomde vorig jaar 130 miljoen passagiers tegenover 128,8 miljoen voor Ryanair.

Air France-KLM vervoerde afgelopen jaar 98 miljoen passagiers.

LEES OOK: Deze grafiek laat zien dat Air France-KLM in principe een eenvoudige overnameprooi is